the pattern of narrative in islamic historiography representation of al- amin, the abbasid caliph, in dīnawarī’s al-akhbâr al-tiwâl

نویسندگان

زهیر صیامیان گرجی

استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

in historical sources and studies, among abbasid caliphs, al-amin (april 787 – 24/25 september 813) characterized as a caliph with moral vices. this negative picture emerged from the accounts of muslims historiographical texts, such as al-akhbâr al-tiwâl, in first centuries of islam and the contemporary historical studies about abbasid caliphate, based on that accounts, accept it as his real, historical picture, too. using critical-interpretative approaches to criticizing the texts, however, it could be found that, due to the special features of the event, dīnawarī has used the form of ‘narrative-telling’ to represent al-amin’s personality and the events which led to his murder. utilizing the educational features of narration and the historical lessons of islamic culture, he tried to prove an interpretation of the problem of determinism and free will philosophy and its relation to islamic truths based on mo’tazelian theology. it seems that the very theological assumptions and choosing the narrative-telling form have made these events to be represented as ‘metaphorical realities’.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ideological and cultural orientations in translation of narrative text: the case of hajji baba of isfahan

در میان عواملی که ممکن است ذهن مترجم را هنگام ترجمه تحت تأثیر قرار دهند، می توان به مقوله انتقال ایدئولوژی از طریق متن یا گفتمان اشاره کرد. هدف از این تحقیق تجزیه و تحلیل جنبه های ایدئولوژیکی و فرهنگی متن مبدأ انگلیسی نوشته جیمز موریه تحت عنوان سرگذشت حاجی بابای اصفهانی ( 1823) و ترجمه فارسی میرزا حبیب اصفهانی(1880) بوده است.

heterogeneity within the orientalist discourse: representation of the orient in womens travelogues and mens paintings

from 1950s onward, new theories and critical approaches burgeoned across humanities. these theories were context-oriented; as a result, the analysis of discursive practices gained significance. thus, social, political, historical and cultural discourses that have been hitherto marginalized and considered inferior to literary texts, were introduced as important texts to be analyzed by critics. o...

Empirical Horizons in Islamic Historiography: Abū Rayḥān Al-Birunī

From the main features of the tradition of Islamic historiography is variety of its forms, types, methods, topics and schools. However, today, Islamic historiography is known by its mere narrative methods and schools, which are only part of this widespread tradition. In other words, the narrative aspect of Islamic historiography have overshadowed its other aspects. Therefore, researchers in thi...

متن کامل

the effect of the record infancy in crimilly acts of guilties (in karaj city)

چکیده یکی از مهمترین دغدغه های بزرگ جوامع بشری، از دیر باز تا کنون که ذهن پژوهشگران و متخصصان بهداشت روانی و اجتماعی و دولتها رابه خود مشغول داشته، مسأله ی بزهکاری می باشد. شناخت کامل پدیده ی بزهکاری و بزهکار، علل وعوامل سقوط یک انسان، چگونگی درمان وی و درنهایت پیشگیری ازبزهکاری ودریک کلام سالم سازی یک جامعه، رسالت عظیم، انسانی ومقدسی می باشد که با بررسی شخصیت مجرم یعنی[ انسانی که تحت شرای...

15 صفحه اول

romantic education:reading william wordsworths the prelude in the light of the history of ideas

عصر روشنگری زمان شکل گیری ایده های مدرن تربیتی- آموزشی بود اما تاکید بیش از اندازه ی دوشاخه مهم فلسفی زمان یعنی عقل گرایی و حس گرایی بر دقت و وضوح، انسان عصر روشنگری را نسبت به دیگر تواناییهایش نابینا کرده و موجب به وجود آمدن افرادی تک بعدی شد که افتخارعقلانیتشان، تاکید شان بر تجربه فردی، به مبارزه طلبیدن منطق نیاکانشان وافسون زدایی شان از دنیا وتمام آنچه با حواس پنجگانه قابل درک نبوده و یا در ...

the analysis of the role of the speech acts theory in translating and dubbing hollywood films

از محوری ترین اثراتی که یک فیلم سینمایی ایجاد می کند دیالوگ هایی است که هنرپیش گان فیلم میگویند. به زعم یک فیلم ساز, یک شیوه متأثر نمودن مخاطب از اثر منظوره نیروی گفتارهای گوینده, مثل نیروی عاطفی, ترس آور, غم انگیز, هیجان انگیز و غیره, است. این مطالعه به بررسی این مسأله مبادرت کرده است که آیا نیروی فراگفتاری هنرپیش گان به مثابه ی اعمال گفتاری در پنج فیلم هالیوودی در نسخه های دوبله شده باز تولید...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهش های علوم تاریخی

جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۳۷

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023